Eten in de zomer om de warme dagen vol energie door te komen

In de zomer zijn de temperaturen meestal aangenaam warm, maar helaas kan de warmte ook een minder positieve uitwerking hebben. Hierdoor kun je jezelf futloos en moe voelen, maar ook een tekort aan belangrijke voedingsstoffen komt regelmatig voor. Daarom is het belangrijk om voldoende gezond te eten en ons energiebalans op peil te houden. Het lichaam heeft namelijk voldoende voedingsstoffen zoals eiwitten, gezonde vetten, vitaminen en mineralen nodig. Zo kunnen de structuren immers de juiste nutriënten opnemen om ons lichaam sterk en optimaal te laten functioneren. Een gevarieerd voedingspatroon kan daarbij écht een verschil maken, maar draagt ook bij aan een gezond en stralend uiterlijk.

Eten in de zomer om de warme dagen vol energie door te komen - Zenay.nl

De uitdrogende werking van de zon

Tijdens de zomer genieten we weliswaar van een gezonde dosis vitamine D, maar we merken tegelijkertijd ook de uitdrogende werking van de zon. Dat komt omdat ons lichaam dan harder aan het werk moet en meer energie nodig heeft om te herstellen. De sterke Uv-straling kan bijvoorbeeld beschadiging geven aan de elastische vezels in de huid en ervoor zorgen dat je haar extra Keratine verliest. Ook de spijsverteringskracht neemt af. En sommige mensen hebben simpelweg moeite met de warmt omdat het lichaam zichzelf verzet. Voldoende bescherming en verzorging geven goede ondersteuning, maar uiteraard is voorkomen beter dan genezen. Het is daarom altijd belangrijk om een gezond voedingspatroon te volgen. 

Drink voldoende bij warm weer

Het is natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke situatie welke voeding je precies nodig hebt en het beste bij je past. Maar de basis van gezondheid begint altijd met voldoende vochtinname. Immers, warmte zorgt ervoor dat vochtigheid verdampt. Voldoende drinken is daarom extra belangrijk. Reduceer uitdrogende drankjes zoals alcohol en koffie. Kies juist voor verkoelende vloeistoffen zoals kokoswater, komkommerwater en yoghurtdrankjes. Echter, om de spijsvertering niet te verzwakken is het aan te bevelen om geen ijskoude drankjes te consumeren. Warme drankjes daarentegen zorgen ervoor dat de receptoren in de mond en keel een signaal afgeven om te gaan transpireren. Hierdoor zal het lichaam veel sneller afkoelen! 

Kies voor frisse en lichte recepten

Wellicht zal de energie voor een warme maaltijd ontbreken. Dit is voor een enkele keer niet erg, maar het is belangrijk om geen maaltijden over te slaan. Kies liever voor frisse en lichte recepten die helpen om overhitting te voorkomen zoals groentesoep, rijst en (pasta)salades. Gebruik bij voorkeur volkoren granen en bittere of zoete seizoensgebonden en waterrijke producten, zoals asperges, broccoli, donkere bladgroenten en vruchten zoals aardbeien, bessen, meloen. Reduceer tegelijkertijd het gebruik van producten zoals aubergines, chili, knoflook, paprika, uien en tomaten. Scherp, zuur en zout voedsel heeft namelijk een verwarmende werking. Wil je graag pittige voedingstoffen verwerken in een gerecht? Combineer dit dan met het gebruik van kalmerend voedsel om te balanceren. 

Verkoelende voeding en kruiden 

Probeer het gebruik van vetten te beperken tot een minimum. Dit verhoogt namelijk de warmteproductie in het lichaam Het is beter om voor licht verteerbare dierlijke proteïnen zoals kip of kalkoen. Verder is het eten van schelp en schaaldieren aan te bevelen. Proteïnes haal je verder uit noten, ei en zuivel. Eet bijvoorbeeld kwark of yoghurt met een handjevol bosbessen vanwege de antioxiderende werking. Ook peulvruchten, zoals kikkererwten en linzen in een zomerse salade zijn een goede keuze. Breng maaltijden op smaak met verkoelende kruiden zoals dille, koriander, komijnzaad, kamille, mint en venkelzaad.

Kies voor frisse en lichte recepten in de zomer

Maaltijden roerbakken en stomen

Gerechten kunnen het beste bereidt worden door te kiezen voor kookmethodes zoals koken, pocheren, roerbakken en stomen. Bij deze kooktechnieken wordt tijdens het klaarmaken namelijk geen vet of olie toegevoegd. Bakken, braden, grillen en frituren verzorgen daartegenover juist zware maaltijden, waardoor het lichaam harder zal moeten werken. Het is beter om energie te besparen en een gezonde leefstijl na te streven. Zo heb je minder snel last van kwaaltjes en kun je optimaal blijven genieten van de zomer. Belangrijk is in ieder geval dat je in de zomer kiest voor licht verteerbaar voedsel dat bij je behoeftes past. Wil je daarover meer weten? Stichting Bio-Wetenschappen en Maatschappij (BWM) publiceerde het cahier ‘Je bent wat je eet‘ en beschrijft daarin op enthousiaste wijze de zin en onzin van gezonde voeding.

Blijf genieten en ontspan voldoende

Echte schoonheid komt van binnenuit. Dat geldt voor karaktereigenschappen, maar betekent ook echt dat ‘je bent wat je eet’. Gun jezelf daarom een spektakel aan geur, kleur en textuur voor de smaakpapillen. Laat jezelf leiden door je zintuigen en vertrouw daarbij op je intuïtie. Over het algemeen weet het lichaam namelijk zelf het beste wat nodig is. Maak royaal gebruik van waterrijke groente en fruit, maar ook kruiden en planten. Vermijdt slechte voedingsstoffen en geniet van de zomer, dan komt het helemaal goed. En kom je er niet uit? Dan is het natuurlijk altijd mogelijk om de hulp van een diëtiste in te schakelen.