Dankbaarheid: de sleutel tot voldaanheid, vreugde en innerlijke rust

Dankbaarheid helpt ons om open te staan voor ontvangen en geeft tegelijkertijd een gevoel van tevredenheid. Het is een van de sleutels tot voldaanheid, vreugde en innerlijke rust. Als we deze gemoedstoestand verliezen, dan verliezen we ook de mogelijkheid tot het laten groeien van bewustzijn, liefde en zintuiglijke waarneming. Zonder dankbaarheid is het simpelweg niet mogelijk om een voldaan gevoel te ervaren. Er zal slechts een gevoel van leegte zijn. Het is daarom belangrijk om constant bewust te blijven van deze gemoedstoestand en om te proberen dit gevoel te vergroten.

Wat is dankbaarheid?

Dankbaarheid is een gemoedstoestand waarbij een gevoel van erkentelijkheid en waardering wordt ervaren omdat de behoeftes worden vervuld. Daarnaast is dankbaarheid een verbindend element. Het is daarom een ontzettend belangrijk aspect van ons bestaan. Dankbaarheid zorgt namelijk voor wederkerigheid. Wanneer waardering wordt uitgesproken, ontstaat er erkenning en respect. Het is een kwaliteit die ontwikkeld kan worden en ervoor zorgt dat het eenvoudiger is om positieve emoties te ervaren. Dit geeft een gevoel van voldaanheid, vreugde en innerlijke rust. 

Waarom is dankbaarheid zo belangrijk?

Dankbaar zijn geeft toegang tot positieve emoties en ervaringen, terwijl het gevoel dat we niet genoeg hebben of tekort komen juist aanzet tot angstige gevoelens, behoeftigheid en jaloezie. Dankbaarheid verbindt ons niet alleen met elkaar, maar ook met de realiteit. Dat komt omdat er geen vrede kan worden gevonden in een illusie: hetgeen wordt geleefd uit angst en als er wordt gezocht naar iets dat niet bestaat. Uiteraard geloven we dat er wordt gestreefd naar iets dat wel degelijk haalbaar is omdat ons brein dat aangeeft. Net zoals ons brein zegt dat het een volgende keer wel lukt als we beter ons best doen, we meer doen of meer geven. Of dat het niet voldoende is omdat we recht hebben op meer of simpelweg meer nodig denken te hebben. Vaak resulteert deze denkwijze er zelfs in dat we denken niet voldoende te zijn. Ons brein houdt ons altijd bezig.

Het verschil tussen illusie en realiteit

Als we dit lang genoeg volhouden komen we vanzelf tot de conclusie dat dit niet goed is en dat er meer moet zijn dan de illusie die we waarnemen. We worden er dan van bewust dat er een andere manier is om benadering te zoeken en begrijpen dat de oplossing in dankbaarheid te vinden is. Het verschil tussen lust en liefde zal duidelijk worden en daardoor ook het verschil tussen illusie en realiteit. Dit zorgt ervoor dat we openstaan om nieuwe dingen te leren en nieuwe ervaringen op te doen. Tegelijkertijd stimuleert dankbaar zijn een leven in balans en van geven en ontvangen. Ons bewustzijn groeit, evenals positieve kwaliteiten zoals voldaanheid, vreugde en innerlijke rust. 

Dankbaarheid oefenen

Dankbaarheid oefenen stimuleert de gezondheid. Het kan bijvoorbeeld angst, depressie en slaapproblemen verminderen. Ook verbeterd het algemene tevredenheid, het humeur en zelfvertrouwen. Daarnaast versterkt het de empathie, veerkracht en zelfrespect. Het is een helende kracht die op verschillende manieren kan worden ervaren. Met deze zeven tips is het eenvoudig om dankbaarheid te oefenen:

  1. Schrijf dagelijks een lijstje met tien kleine dingen om dankbaar voor te zijn
  2. Doe een dankbaarheidsmeditatie om het bewustzijn te stimuleren
  3. Schrijf dankbaarheidsbrieven en laat negatieve emoties los
  4. Wees dankbaar naar anderen en uit dit door te verdiepen waarvoor precies
  5. Houd een dankbaarheidsdagboek bij en verbind met jezelf
  6. Zeg dagelijks affirmaties om dankbaarheid te uiten
  7. Zoek naar dankbaarheid binnen jezelf en voor jezelf